lördag 5 juni 2010

Ett anspråkslöst förslag till Riksbanken om den grafiska utformningen på de nya sedlarna

Ärade damer och herrar på Sveriges Riksbank.

Igår kväll, 2010-06-04, hade jag glädjen att avnjuta Rapports TV-nyheterna på SVT. Ett av nyhetsinslagen handlade om att Riksbanken skall fräscha upp den grafiska utformningen av våra pengar. Hela sedel- och myntserien kommer att bytas ut och en 2-krona och en 200-kronorssedel kommer att ges ut. Spännande nyheter som gör att nytänkande kan influera en detalj som många svenskar använder varje dag utan större reflektion.

Hursomhelst, angående motivet på sedlarna. Jag tycker att vi skall ta bort alla gamla tråkiga kungar och författare på mynten och sedlarna. Dessa vördnadsfulla gestalter är otidsenliga symboler för det nuvarande konsumtionssamhället enligt min åsikt. Jag anser att tecknade Disneyfigurer som Kalle Anka och Musse Pigg skulle vara utmärkta symboler för det inbyggda värdet hos en papperssedel. Erkänn att mitt förslag är tankeväckande och präglas av nytänkande. Själv är jag faktiskt helt såld på min idé och har väldigt svårt att släppa tanken.

Jag radar upp mynt och sedlar i storlek från den minsta valören till den högsta. Om vi säger att vi har surikaten Timon på 1-kronan, vårtsvinet Pumba på 2-kronan, de tre knattarna Anka på 5-kronan och Långben på 10-kronan skulle det vara både trevligt och passande för tidsandan i det moderna samhället. På 20-kronorsedeln Farmor Anka, på 50-kronorssedeln Kajsa Anka, på 100-kronorssedeln papegojan Jago ifrån filmklassikern Aladdin. Den ettrigt koleriska krabban Sebastian ifrån "Den lilla sjöjungfrun" vore ett utmärkt motiv på 200-kronorssedeln. På 500-kronorssedeln kunde den sluge besserwissern Musse Pigg vara ett bra val. På den högsta valören, 1.000-kronorssedeln, finns det endast en självskriven kandidat som de breda folklagren kan identifiera sig med. Vi vet alla vem jag pratar om, allas vår favoritanka som heter inget mindre än Kalle Anka.

Nu kanske någon skulle se dessa nya Disneymotiv som ett sätt att snuttifiera pengars roll i samhället. Jag inser att mitt förslags belackare kan ha en liten poäng i sina invändningar. Emellertid anser jag att fördelarna med mitt nytänkande förslag vida överskrider de små nackdelar förslaget kan innebära. Se det så här, alla vill ha ekonomisk tillväxt. Ni på Riksbanken vill ha tillväxt i likhet med de vanliga bankerna. Politikerna älskar tillväxt och våra pensionsbolag är beroende av tillväxten för våra kommande pensioner. Som alla vet är ekonomisk tillväxt helt beroende av ständigt ökande lån. Vi svenskar måste låna allt större summor varje år för att inte de ekonomiska hjulen skall stanna. Om Disneyfigurerna kom på sedlarna skulle vanligt folk bli ännu mer positivt inställda till att ta lån. Barnen skulle pressa sina föräldrar att de ville ha ännu mera leksaker och ännu mera roliga Kalle Anka-pengar att leka med. Under det intensifierade trycket från barnen skulle antagligen många föräldrar ta sitt samhällsansvar och låna allt högre summor.

Tänk om vi med den enkla åtgärden att byta motiv till tecknade figurer på sedlar och mynt kunde öka mängden lån i samhället?

Ni på Riksbanken skulle bli hjältar i samhällets alla skikt, både hos hög och låg. Ni på Riksbanken skulle helt garanterat bli valda till årets svensk. Eller vänta, just det priset kan bara gå till en enskild individ och därför får Er Riksbankschef Stefan Ingves denna utmärkelse. Men att alla anställda på Riksbanken skulle bli folkhjältar är uppenbart för alla och envar. Tänk på äran och prestigen med de nya Kalle Anka-pengarna!

Ännu en fördel med Disneyfigurer på våra mynt och sedlar är om vi tänker oss in i ett framtida Sverige. Tänk framåt om några få år när alla gamla ruttna krediter har kommit fram i ljuset och bostadsbubblan i Sverige har brustit. När den svenska inflationen når upp i 4-7 % per månad eller än högre. I framtiden kommer det att bli till att dra in svångremmen hos vanligt folk. Då vore det faktiskt väldigt bra med färgglada sedlar med festliga motiv tryckta därpå. Tänk in i framtiden när vi svenskar skall handla bröd nere i mataffären. Om kassörskan säger att en brödlimpa kostar 500 kronor blir folk j-vligt f-rbannade med tanke på att a-kassan endast är på 40.000 kronor. Det vore illavarslande med tänkbar social oro i vårt fina samhälle...

Om kassörskan istället säger till kunden "det kostar en Musse Pigg-sedel" kan ingen bli arg. För övrigt skulle inte medborgarna revoltera mot låga löner när de får lönen i färgglada Kalle Anka-sedlar. Tänk med vilken uppriktig glädje folk skulle betala de höga skatterna när de får betala med Kalle Anka-pengar. Plötsligt skulle inte Mona Sahlin vara den ensamt ropande rösten i öknen med sitt "det är häftigt att betala skatt". Med Kalle Anka-pengar skulle livet i Sverige bli en enda stor fest!

P.S. Jag skickade faktiskt ovanstående mejl igår till Riksbankens mejladress sedlarmynt@riksbanken.se och ser med spänning fram emot deras snara svar - eller kanske inte. Jag tror faktiskt inte, om jag skall vara helt ärlig, att de kommer att lyssna på nytänkare som undertecknad...


För övrigt fortsätter jag med länkar till Sverigedemokraterna, SD-kuriren, SDU, Fädernas kyrka, Sd Göteborg och Sd Syd samt en uppmaning att länka överallt till Sverigedemokraterna. Dessutom kommer här deras tre profilfrågor 1, 2 och 3. Sverigedemokraternas alla valfrågor 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 och 14. Sverigedemokraternas nya skuggbudget kommer också. SD2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar